Tuesday, May 23, 2023

Daiset - Coyolxauhqui y el bicho sin cabeza - Coyolxauhqui and the Headless Bug


Daiset is an artist I worked with virtually, mostly to offer her encouragement and perhaps a bit of inspiration, as she was already an established and talented writer. This story was published in an online journal in 2021, not as part of my workshop. However, in our communications, she expressed that she planned to turn it into a play and was in need of some motivation, which she later said that my encouragement had provided her. At that time she also shared with me some fascinating reflections on the story and the theme of the beheaded woman: a metaphor for women without voices or power in our society. She is what I consider an important emerging feminine and feminist voice in Mexican literature, and I have been honored to work with her. 

Daiset es una artista con la que trabajé virtualmente, principalmente para ofrecerle aliento y tal vez un poco de inspiración, ya que ya era una escritora establecida y talentosa. Esta historia se publicó en una revista en línea en 2021, no como parte de mi taller. Sin embargo, en nuestras comunicaciones, ella expresó que planeaba convertirlo en una obra de teatro y necesitaba algo de motivación, que luego dijo que mi aliento se lo había proporcionado. En ese momento también compartió conmigo algunas reflexiones fascinantes sobre el cuento y el tema de la mujer decapitada: una metáfora de las mujeres sin voz ni poder en nuestra sociedad. Ella es lo que considero una importante voz femenina y feminista emergente en la literatura mexicana, y he tenido el honor de trabajar con ella.

Coyolxauhqui y el bicho sin cabeza - de Daiset Sarquis (see translation below)

Sintió un deseo de acortar la distancia. No había experimentado una falta antes, ni física, ni psíquica. Pero ahora era preciso recuperar la cabeza. La ausencia se manifestaba no como pérdida de aquello que se tuvo, o como esos miembros que, aunque ya no están, se añoran. No. El deseo de cabeza venía de una necesidad de sentir el peso. ¡Eso era! Le faltaba peso a ese cuerpo que hoy se parecía a un bicho. 


Recordó cuánta soltura sintió cuando de un machetazo separaron a la cabeza del cuerpo. Antes de perder el equilibrio pudo ver, por un segundo, cómo lanzaron al pesado balón hacia arriba. La cabeza giró en el aire, y con ella unos ojos bien abiertos y una boca que parecía sorprendida; giraron hasta quedar suspendidos, estacionados en un negro cielo. Y hubo luna, dicen los códices. 


Se sintió liviana, estar sin cabeza lo aligeraba todo. Deseó volar. Las posibilidades eran muchas. Apenas formuló este pensamiento comenzó a caer por la colina. Caía y volaba. No existe una diferencia hasta el topetazo contra la tierra. Los brazos y las manos buscaron en vano agarrarse de algo. Las piernas aventaban patadas previniendo un impacto, pero el viento y la prisa de su soplo contuvieron al cuerpo y lo liberaron de todas las angustias. Las extremidades dejaron de luchar, se desprendieron un poco, se sostenían de algún tendón o ligamento. Por un momento se preguntó cómo era capaz de escuchar al aire, pero como si pensarlo rompiera un hechizo, hubo silencio. 


Se ha podido levantar después de la caída. ¿Sería un problema vivir así, algo rota? ¿Sería posible vivir sin cabeza? Permanece quieta. Quiere dar los primeros pasos, aventurarse a caminar en este cuerpo, pero los miembros no obedecen, se mueven sin rumbo; sin buscar fortuna. Quizás el peso de la cabeza daba sentido. ¡Eso haría!, intentar establecer una única dirección y así saber si era posible actuar como una sola. 


Mover una piedra de un lugar a otro le pareció un quehacer sencillo para empezar e imponer una sola voluntad a ese cuerpo medio desobediente. Había que experimentar. Es de noche, la oscuridad es grande y sin ojos la mirada es como el olfato. No puede buscar una piedra en la tierra. Triste, se agacha y se acuesta para pasar la noche. Reconoce entonces el placer de haber podido acurrucarse sin problemas ni contratiempos. Mañana intentará buscar una piedra de nuevo, reunir las voluntades. 


En la oscuridad de la noche se ve brillar a la cabeza en el firmamento y llama, llama con su única facultad luminosa, al cuerpo. 


Publicado en Revista con la A, no. 75, mayo 2021.

https://conlaa.com/daiset-sarquis/


Daiset Sarquis es investigadora y gestora cultural, especialista en literatura y teoría de género. Escribe acerca de escritoras, artistas y feminismos. Actualmente forma parte de Cultura DH como investigadora, asociación en Derechos Humanos y cura el proyecto Malinche: Malinches del Museo Universitario del Chopo en México.


Translation: 


Coyolxauhqui and the Headless Bug - by Daiset Sarquis


She felt a desire to close the distance. She had never experienced a lack before, neither physical nor mental. But now it was necessary to recover her head. This absence was manifested not as a loss of what was possessed, or as those parts of the body that, although no longer here, miss each other. No. The desire for her head came from a need to feel the weight. That was it! Weight was lacking in that body that today resembled a bug.


She remembered how much ease she felt when her head was separated from her body by a machete blow. Before she lost her balance, she could see, for a second, how the heavy ball was tossed upward. The head turned in the air, and, with it, wide-open eyes and a mouth that seemed surprised; they spun until they were suspended, stationed in a black sky. And there it became the moon, so say the codices.


She felt light; being headless made everything light. She wanted to fly. The possibilities were many. No sooner had she formulated this thought than she began to plummet down the hill. She fell and flew. There was no difference until she bumped against the earth. Her arms and hands searched in vain for something to hold onto. Her legs kicked out to prevent an impact, but the wind and the rush of its breath held the body and freed it from all anguish. The limbs stopped struggling, detached a little, and held on to their tendons or ligaments. For a moment she wondered how she was able to listen to the air, but, as if the thought broke the spell, there was then silence.


She was able to get up after the fall. Would it be a problem to live like this, as a broken thing? Would it be possible to live without a head? Stay still. She wanted to take her first steps, to venture to walk in this body, but the members did not obey, they moved aimlessly; without seeking fortune. Perhaps the weight of the head made sense. It would! She tried to establish a single direction and to thus know if it was possible to act as one.


Moving a stone from one place to another seemed like a simple task to begin with and she imposed a single will on that somewhat disobedient body. You had to experiment. It was night, the darkness was great and, without eyes, seeing was the same thing as smelling. She could not search for a stone in the ground. Saddened, she crouched and lay down for the night. She then recognized the pleasure of being able to curl up without problems or setbacks. Tomorrow she would try to find a stone again, to gather the will.


In the darkness of the night the head is now seen to shine in the firmament and calls, calls with its only luminous faculty, to the body.


Published in Magazine with A, no. 75, May 2021.

https://conlaa.com/daiset-sarquis/


Daiset Sarquis is a researcher and cultural manager, specialist in literature and gender theory. She writes about women writers, artists and feminism. She is currently part of Cultura DH as a researcher, Human Rights Association, and curator of the Malinche project: Malinches of the Museo Universitario del Chopo in Mexico.

No comments:

Post a Comment